woensdag 20 juni 2012

vernis of lak of...

Elke keer neem ik me voor meer tijd aan mijn meubels en blog te besteden en elke week is de week al weer voorbij voor ik er erg in heb.. Maar goed, in de tussentijd natuurlijk niet stil gezeten.. Naast werk, gezinsleven, de nodige familiegebeurtenissen, ed., ook nog tijd gehad om iets aan de meubels te doen.
Zo ben ik aan nog twee nieuwe exemplaren van de eetkamerstoelen bezig (zie mijn vorige bericht) Het voordeel dat je ze al een keer gemaakt hebt is dat je nu beter weet welke punten je goed moet markeren om het in elkaar zetten makkelijker te maken. De stof zit er al op maar moet nog vastgeniet en dan zijn deze ook klaar.
Ondertussen heb ik het kleine brocante kastje met krijtverf bewerkt.. speciaal spul is het wel.. hier zal ik later nog eens over schrijven. Waar ik het nu over wilde hebben is het lakken/ vernissen van de meubels die ik van een acrylverf afbeelding heb voorzien.


Ik had me inmiddels laten informeren over het verschil tussen vernis en lak. Vernis gebruik je meestal bij schilderijen die wel beschermt moeten worden maar geen gebruiksvoorwerp zijn. Omdat je meubels in de regel dagelijks gebruikt zal de beschermingslaag daar steviger moeten zijn en gebruik je dus lak.


In dit geval ben ik naar een verfwinkel gegaan en heb ik een potje blanke lak meegenomen. Iets te naïef bleek later. Je hebt namelijk lak en je hebt lak.. De lak die ik had was parketlak 'die de nerven van het hout accentueert'... Met als gevolg dat mijn groene tafeltjes met vogelprint nu in de lak staan en wat streperig overkomen... Ik heb dus nu een potje gekocht die speciaal voor houten meubels bedoelt is en 'vloeibaar in elkaar moet overlopen'... Je hebt overigens ook nog verschillende 'sterktes' in lak. (let dus goed op de teksten op de potten lak als je er een aan wil schaffen!)


In ieder geval ben ik nog lang niet uitgeleerd op verfgebied...! Misschien kent iemand nog een leuke en nuttige workshop ergens?


Hieronder nog een foto van 'de werkplaats' links het brocante kastje wat in de krijtverf staat. In het midden de tafeltjes met de 'gestreepte lak' en rechts achterin de brocante eetkamerstoel die nog in tweeën ligt...



Geen opmerkingen:

Een reactie posten